grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

16 april 2014

Jubel og sukk etter Kirkemøtet


Det var avslutning på misjonsmøte på Bedehuset samme dag som valgresultatet på Kirkemøtet var gjort kjent. Då reiste ei av dei trause misjonskvinnene seg: «Me må takke Gud for vedtaket på Kirkemøtet. Eg fekk mest lyst til å seia Halleluja!» Fredag kom lokalavisen Agder med ein leder om «Kirkens mørkemenn- og kvinner». Der kunne me bl.a. lese fylgjande: «Kirkemøtet vendte tommelen ned for at homofile får lov til å gifte ser i kirken. Vedtaket vitner om totalt mangel på gangsyn og medmenneskelighet – noe vi trodde var en av bærebjelkene i Guds hus. Om ikke Kirkemøtet kan vise storsinn, medmenneskelighet og varme – bør Stortinget være i stand til det, ved å fjerne det punktet i liturgien som sier at ekteskap inngås mellom mann og kvinne. Den norske kirke er i ferd med å bli et sted for spesielt interesserte, kan det virke som. Kirkemøtet burde ha vist at verden har gått videre også i de kretser, men vedtaket viser dessverre en så liten toleranse som det er mulig å vise.»

Eg satte meg straks ned og skreiv eit leserinnlegg og sendte det inn til avisen med det samme:
Sukk fra en av «mørkemennene».
Det var med blandede følelser vi leste at også avisen Agder hadde fått med seg at Kirkemøtet nedstemte forslaget om at homofile par skulle få kirkelig vigsel. J.A. Rygh sr. ønsker derfor å melde seg ut av kirken, og red. Kristen Munksgaard mener Stortinget burde gripe inn og forandre kirkens lover. Utmelding av kirken er en enkel sak, men Stortinget har neppe autoritet over kirkens lover. Både Rygh og Munksgaard bør huske at de selv var med og valgte medlemmer til Agder bispedømmeråd, og det var nettopp disse valgte personene som nå gikk sterkt imot liturgi for homofile ekteskap. Ja, for med skribentenes sterke ytringer om hvordan kirken bør være, kan de selv neppe ha vært sofavelgere under det valget? Valgene på Kirkemøtet var demokratisk ordnet, og da bruker vi å rette oss etter vedtakene, om vi liker dem eller ikke. På den bakgrunnen viser det lite omtanke å skrive om kulde og mørke og mangel på gangsyn hos flertallet på Kirkemøtet. Det er nemlig mange som er lei seg og beklager sterkt at høyrøstede LLH-lobbyister og noen biskopers og presters handlinger i strid med Kirkemøtet sannsynligvis vil føre til at en ekteskapsliturgi for homofile er på plass om få år. De som frykter dette, ber nå til kirkens Herre, Jesus, om å våke over sin kirke – som ikke er grunnlagt på politiske og populære meninger, men på apostlenes lære i Det nye testamentet. Tobias Salmelid

Eg fekk mail tilbake fra redaksjonssekretær Erik Thime lørdag kl. 9.09 om at stykket skulle komme inn på onsdag, og så føyet han til: «For ordens skyld, bare: Det var ikke Munksgaard som hadde skrevet leveren. Han har ferie. Så det endrer vi til redaktøren eller f. eks. "leder-skribenten". Vi trenger ikke gi ham "skylda" ... Enig?»

Mandag kom det telefon til meg fra den nevnte misjonskvinna som vert 89 år i år: «Eg fant ikkje noe stykke av deg i avisen i dag! Eg rekna jo med at du måtte sende ein reaksjon på den lederen som stod i Agder fredag!» Eg forklarte at mitt leserinnlegg ville ikkje komme i avisen før ondag, og det gjorde det også, sammen med eit par andre innlegg om samme sak. Våre trufaste misjonskvinner er blitt gamle nå, og svært mye opptatt av misjonens sak. Men dei fylgjer likevel godt med i det som skjer i samfunnet.

1 Comments:

  • Den som leser dette vitnesbyrdet i dag, bør feire med meg og min familie fordi det hele startet som en vits for noen mennesker, og andre sa at det var umulig. Mitt navn er Linnea Magnus og jeg er fra Bergen, men jeg flytter til Chicago USA med min kone. Jeg er lykkelig gift med to barn og en nydelig kone. Noe forferdelig skjedde med familien min, jeg mistet jobben min, og min kone forlot huset mitt fordi jeg ikke kunne ta vare på meg selv og familien trenger. av henne og mine barn på det aktuelle tidspunktet. Jeg klarte i ni år, ingen kone til å støtte meg for å ta vare på barna. jeg prøver å sende en testmelding til min kone, men hun blokkerer meg fra å snakke med henne, jeg prøver å snakke med vennen hennes og hennes familiemedlemmer, men vet fortsatt at man kan hjelpe meg og jeg har sendt inn søknad senere til så mange firma, men likevel gjorde de det ikke ring meg til en trofast dag kom som jeg aldri vil glemme i mitt liv. da jeg møtte en gammel venn av meg som jeg forklarte alle mine vanskeligheter med og han fortalte meg om en flott mann som hjelper ham med å få en god jobb i coca cola-selskap, og han fortalte meg at han er en stavekaster, men jeg er en person som aldri tror på stavekaster, men jeg bestemte meg for å prøve ham og Drigbinovia instruerte meg og viste meg hva de skulle gjøre i disse syv dagene av lunsj stavningen. Jeg følger alle instruksjonene og gjør det han ba meg om å gjøre det bra. Drigbinovia sørger for at alt gikk bra, og kona ville se meg igjen etter Drigbonovia fantastisk arbeid. Min kone kaller meg med et ukjent nummer og unnskyldte meg, og hun fortalte meg at hun virkelig savner meg, og våre barn og min kone kommer hjem. Og etter to dager Et selskap som jeg har sendt inn takknemligheten min, nå er jeg leder av paragon selskap i USA. Jeg anbefaler deg hvis du har noen problemer, send en melding til denne e-posten: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp ham på +2348144480786 og du vil få det beste resultatet. Ta ting for gitt og det vil bli tatt fra deg. Jeg ønsker deg det beste.

    By Blogger Mizi Margueron, at 04 juni, 2019 21:07  

Legg inn en kommentar

<< Home