grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

23 mai 2011

Jødedom – uvanlig i norsk bedehus og heim

Den ortodokse nybyggeren Motti Isaak la Israels situasjon inn over en stor forsamling på bedehuset søndags kveld. Bedehusvenner er israelsvenner. Den personlige talen og lysbilder fra nybyggerstrøk på Samarias fjell, grep dem sterkt. De spør ikke om det er politisk korrekt å hjelpe nye bosetninger i Israel, men ser klart at jødene har en folkerettslig og bibelsk rett til å bygge opp sitt land. Det var nok uvanlig for noen å høre slikt budskap fra bedehusets talerstol, men tilhørernes meget positive reaksjon gjør at vi tror det var rett likevel. Vi vet at Herren vil gripe inn i Midt-Østen når Hans time kommer. I mellomtiden har både Guds folk (Israel) og Guds barn (de kristne) en viktig sak felles: Vi venter alle på at Messias, vår Befrier og Frelser, skal komme.
Motti og medarbeideren hans, Avia, overnattet hos oss, trøtte etter en lang flytur og et engasjerende møte. Vi ville jo servere gjestene våre en god kveldsmat, men kjøkkenet og maten vår var jo ikke kosher (rituelt rent). Avia ordnet opp. De hadde selv medbrakt kasserolle og brød, og fikk laget maten på sitt eget vis. Uoppskårne tomater og ukokte egg ble godtatt, samt komfyren vår, vannkokeren og engansbestikket. Med kippa på hodet fikk de seg et godt måltid, og vi hadde en gild samtale som ble avsluttet med Mottis lange bønneritual. Svært trivelige folk! De gav oss ei interessant oppleving og en inderlig bønn til Gud om at de måtte bli frelst - og et fornyet studium av Romerbrevet 9-11.

1 Comments:

  • Å gjøre et skille mellom Guds folk og Guds barn blir litt underlig.

    I 1. Peter 2,10 kalles de kristne Guds folk.

    By Anonymous Anonym, at 24 mai, 2011 06:00  

Legg inn en kommentar

<< Home