grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

28 april 2011

Minnerik konfirmasjon i Nairobi




Det var Kamillas konfirmasjon som var årsak til vår tre vekers Afrika-ferd i april. Turer til Pokot, Arusha og Haydom var interessante, men inntrykka etter konfirmasjonen palmesøndag vil leve i minnet vårt mye lenger. Etter sangen "Ja, Herre, vis oss din vei!" bar me alle opp vår byrde eller synd - i form av ein stein, bokstavelig talt - og fekk legge den av ved korsets fot: "Tilgi meg alle mine synder, og gi meg å frykte og elske deg alene!". Konfirmantene Kamilla Salmelid og Mikael Landy Vågen las tekstene og så talte Anders Lilleheim over Joh. 12:1-13. Etter sangen "Jeg løfter mine hender mot himmelen" leda Lilleheim oss i forbønn for konfirmantene. Da gudstenesten enda i møterommet på Scripture Mission Conference Center, vart det kaffe og kaker til alle - deriblent oss 24 som var komme fra Norge. Seinare vart det pilau, kjøtt- og fruktretter for familien, med sanger, taler og lysbilder. Feststunda vart avslutta med is og kveldskaffe for alle på senteret. Kamilla hadde sjøl valgt gode og talende fellessanger under festen, og avslutta med "Kom næra mig!". Me er alle Geir Tore og Margunn stor takk skyldig for ein gild festdag og for alt strev dei ellers hadde med kjøring av gjester fra flyplassen, på handleturer og sightseeing og utflukter. Takk til Herren som høyrde bønnerne om velsigning over gjennomføringa av planene våre, etter sitt løfte i Salme 121: "Herren er din vokter ... han skal bevare din utgang og din inngang fra nå og til evig tid." (Bildet viser misjonær Anders Lilleheim med konfirmantene).