grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

08 mai 2009

Moses' trolldom eller Guds hellighet?


"Søking etter den tapte paktkista" har Graham Hancock skrevet ei 600 siders bok om, den kom ut i 1992: The Sign and the Seal. A Quest for the Lost Ark of the Covenant. Vi kjenner alle til den paktkista som Gud befalte Moses å lage under ørkenvandringen, og som seinere ble satt i Salomons tempel. Men hvor ble det av den etterpå? - Hancock reiste i 1983 til Axum der en munk påsto at han var vokter for den originale paktkisten av akasjetre og gull. Men ingen fikk se den. Forfatteren går mange omveier for å finne spor etter den, og syntes at alle historiske og legendariske kilder understreker at munken kanskje har rett. Han vil ikke gå inn for den etiopiske versjonen (Kebre-Negest), at Menelik, sønn av Salomo og dronninga av Saba, kom til Jerusalem og tok kisten med seg. Men det er meir sannsynlig at kisten ble berget fra templet unden den gudløse kong Manasses regjeringstid, 687-642 f.Kr., deretter ført til det jødiske templet på Elephantine-øya ved Aswan, og etter et par hundre år ført videre via et langt opphold på Kirkos-øya i Tanasjøen til sitt endelige oppholdssted i en klirke i Axum. - I mellomtiden har forfatteren vært innom falasja-jødene i Nord-Etiopia, forsfarerne i Jerusalem, legender om nattverdkalken, tempelridderordenen, og den kjente Etiopia-fareren James Bruce sine bøker fra 1770-årene. - Forfatteren spekulerte mye på hva som var hemmeligheten med denne paktkista som tok livet av de som nærmet seg den uten lov. Han regnet ikke med en hellig Guds nærvær, men at Moses hadde konstruert kista ved sin trolldomsvitenskap. Kanskje var den radioaktiv og tavlene inni av meteorstein? (side 285ff). Boka er ei levende reiseskildring ispett historier og legender. Leseverdig og interessant!

1 Comments:

  • The sign and the seal trur eg den eine guiden me hadde i Axum prata om! Så vidt eg huske hadde han lest den i alle fall. Forsidebildet på den bokå e jo fra Axum, e det ikkje? Eg har ikkje lest den må eg innrømma. Eg har nok litt for månge bøker på listå øve bøker som eg vil lesa i løpet av mitt liv..Men kan henda eg får lest den her og ein gong?

    By Blogger bokormen, at 08 mai, 2009 19:02  

Legg inn en kommentar

<< Home