grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

24 juni 2010

St Hans sitt budskap

Folk sa om døperen Johannes: “Han gjorde ingen tegn, men alt han sa om Jesus, var sant” (Joh. 10:40f). Johannes (= St. Hans) ble født 6 måneder før Jesus, som en veirydder for Guds sønn. Han hjalp folket til å få sin sak med Gud og mennesker i orden, tok imot deres syndsbekjennelse og døpte dem som tegn på at de nå skulle få begynne et nytt liv. Og om Jesus sa han: “Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!”  I gammel tid trodde nordmennene at onde hekser og vetter var i særlig grad aktive på de lange dagene omkring sommersolhverv, og tende bål for å brenne opp ondskapen og rense naturen. I dag er vi ikke redde for onde naturånder, men vi bør frykte synda som aldri før. Det var denne Jesus kom for å ta bort. Jeg vendte meg til han og fikk lov til å tro at han tok imot meg slik jeg var – og at hans sonoffer gjelder for meg også i dag. Det er han som er min talsmann – advokat – framfor verdens dommer.

Gårsdagen ble hektisk og god. Først var jeg pStHans2010å Ersdaltun i 6 timer og malte hovedbygget der, sammen med fire andre Ersdaltun-venner. Så kom kvelden der Bedehuset hadde ansvaret for feiringa på Wahlsodden, med bål og sang og grillmat. Der hadde jeg andakt (bildet). Været var nydelig, men med kald vind utpå kvelden. Noen av oss drog så opp til Magne og Nelly der vi hadde fin utsyn over fjorden med bålbrenninga “Spiren” og en mengde båter. Småprat rundt Nellys kaffebord avsluttet en minnerik dag.