Nattverd i kirke og bedehus
"Herrens
måltid" er omtalt i evangeliene som Jesu siste påskemåltid, og gitt
videre til Paulus til bruk i de troende menigheter, 1. Kor 11:17-32. Hos
de første kristne er dette måltidet omtalt som "brødsbrytelsen", Ap.gj
2:42-46. Det var naturlig at menighets valgte "eldster" stod for
nattverdmåltidet, og etter som tida gikk, ble det forbudt for andre enn
prestene å dele ut brødet og vinen. Broderringen ble stiftet i 1903 og
støttet emissæren Ludvig Hope da han i 1906 stilte krav om "fri
nattverd", altså nattverd for bedehusvennene uten at presten var til
stede. Medlemmer av DVI og NLM brukte gjerne denne formen for nattverd,
som ble endelig tillatt ved kongelig resolusjon i 1913. Uttrykket "fri
nattverd" har unødig lenge blitt hengende ved nattverden på bedehusene.
ImF, NLM og Normisjon ble i 2012 enige om liturgiordninger for bl.a. dåp
og nattverd, der finner vi både praktiske ordninger og gode
formuleringer som kan brukes.
På
Flekkefjord bedehus har det vært små nattverdsamlinger i alle fall
siden 1970, der 10-15 har sitte rundt nattverdbordet og delt både
elementene og vitnesbyrdene. To personer var valgt som ledere for disse
møtene, den ene har ledet og den andre hatt andakt. Fra våren 2018 ble
det vedtatt at vi i NLM/ImF skulle begynne med søndagsmøter om
formiddagen, og prøve å få til en månedlig nattverdsamling i forlengelse
av disse møtene. Da har vi nå to ganger bedt nattverdgjestene komme opp
i tur og orden og motta brød og vin av nattverdeldsten og hans
medhjelper, som har vært dagens taler. 23 og 29 personer har deltatt. At
dette ikke er den beste praktiske måten å gjøre det på, ser vi av
følgende mail: "Når det gjeld nattverdpraksisen, så vart eg litt
spørjande til måten som nå er brukt. Køen i midtgangen vart eit
uroelement og minna mykje om køen og den uheldige praksisen i midtgangen
i Dnk. Ved fri nattverd har vi hatt ei fin form for fellesskap og
forkynning for kvarandre ved sendemåten ... Vi må vel vurdera dei ulike
tinga etter kvart, slik at vi finn gode løysingar." Sannsynligvis bør vi
finne fram til ei praktisk ordning neste gang ved at nattverdgjestene
kommer fram puljevis til de fremste setene. Vi har jo ingen alterring å
knele ved på bedehuset, ellers blir jo denne ordningen slik nattverden
oftest praktiseres bl.a. i Dnk og Metodistkirken.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home