grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

13 mars 2018

Israel-flagget, Ola Tulluan og Jarl Rott


Det er kjent av alle våre misjonsvenner at  når NLM har generalforsamling, blir flaggene til våre misjonsland heist ved siden av det norske. Ola Tulluan foreslo sammen med andre på et bibelkurs på Tonstadli, at NLMgf2018 skulle heise også Israels flagg i anledning landets 70-års jubileum. Ledelsen i NLM avviste med en klar begrunnelse dette forslaget. Som den trofaste NLM-misjonsvenn han er, bøyde Tulluan seg for ledelsens bestemmelse. Dermed skulle saka være avgjort. Men nei! Noen som ga seg ut for å være "fotfolket i NLM", tolket bestemmelsen som uttrykk for at NLM var "feigt" og hadde et "lunkent forhold til Israel". Dette er ganske enkelt ikke sant. Leserinnlegget av Jarl Rott 12.mars var ekstra trist å lese. I stedet for å møte de andre misjonsvennene på generalforsamlinga og være med og bære NLMs mangfoldige arbeid videre, vil han sitte hjemme og pleie sin egen flagg-sak. Selv var jeg på generalforsamlinga for første gang i Skien i 1955, og har deltatt på alle siden den gang - med unntak av de årene jeg var i Etiopia. Jeg har ikke vært enig i alle bestemmelser, men jeg har bøyet meg for de vedtak som den valgte ledelsen har tatt. Det er slik vi pleier å gjøre det i NLM.   Tobias Salmelid, Flekkefjord.
(Sendt til Dagen 12.03.2018)