Under beleiring
Jødene
kom heim etter 70 års fangenskap i Babel. Dette er særlig omtalt i
bøkene Esra og Nehemja i Bibelen. De kom heim til Jerusalem i puljevis i
årene 538-515 f.Kr. (da "det andre tempelet" ble reist), 458 f.Kr. (da
fornyelsen av loven og Gudstenesten ble ordnet ved Esra), og i 444 f.Kr.
(da Nehemja oppmuntret folket til å gjenreise murene kring Jerusalem).
Arbeiderne fikk da virkelig kjenne at de var under beleiring, de måtte
nemlig vokte muren både dag og natt, og holde redskapet i eine handa
mens de hadde våpenet i den andre (Neh. 4:16-23).
Også i dag er det jødiske folk under beleiring i sitt eget land
Israel. Me merka lite til det da me kom til flyplassen Ben Gurion
utenfor storbyen Tel Aviv. Det var ingen visum eller kontroll, turbussen
stod klar, og den kunnskapsrike og trivelige svensk-israelske guiden
Stefan losa oss nordover til kibbutzen Mizra der gjestehuset og god
middag stod klar. Slik fortsatte turen. Me såg ingen ting til
steinkasting, stridighet og vrange soldater. Men me kunne ikkje anna enn
legge merke til den store forskjell det var mellom bustadene til
israelerne og palestina-araberne, og jødenes trang etter å skogkle
landskapet. Vakttårn med soldater fortalte oss at landet var infiltrert
av fiender. På Hermon-fjellet måtte me passe på å ikkje ta bilder som
viste dei israelske observasjonspostene og dei syriske fjella bortenfor.
Ikkje langt unna låg ein utkikksplass der me såg ut over Metulla og
over til Libanon. Noen hadde planta eit svart IS-flagg ikkje langt unna.
I Jerusalem var det politi og soldater over alt, også ved "stasjonene"
på Via Dolorosa, og i kvite politibiler ved jødenes helligste plass,
Vestmuren. Ein palestiner med arbeidspass til Israel, drap tre soldater
ved ein kontrollpost ikkje langt frå det me skulle passere. Dette førte
til ei spenning som hindra oss bl.a.. å besøke Sykar/Sikem, for "bussen
vår har ikkje skuddsikre vindusglass" som guiden sa det. Gjennom
Betlehem gjekk vegen delvis i tunnel og delvis med murer på begge sider,
av samme grunn.
"Me legg vind på å minnast dei som har kjempa for landet vårt" vart
det sagt i samband med besøk på Holocust-museet Yad Vashem. Jødenes liv
og død under siste verdskrigen var fryktelige opplevelser, levandegjorde
for oss gjennom utallige foto og videoglimt. Eit anna krigsminne var
rekkene med stridsvogner brukt i krigene 1948, 1967 og 1973, og ein mur
der navnene på over 4950 falne soldater var innskrevet. På det kjente
sykehuset Shaare Zedek i Jerusalem, der eg sjøl hadde fått påvist
blærekreft i desember 2014, måtte dei ransake hver ambulanse som kom inn
for å forsikre seg om at ingen hadde våpen. Operasjonssaler og lager av
blod og medisiner lå to etasjer under bakkenivå. Særlige
foranstaltninger var gjort med tanke på mulige gassangrep. Ennå er mykje
unevnt: Guiden kunne fortelle sjølopplevde og dramatiske
krigshandlinger som ga både han sjøl og oss tårer i augo. Me vart sterkt
rørt!
Er kristne turistar så ferdige med "beleiringa" så snart me har komme
heim att? Opplevelsene me hadde vil ikkje gå i glemmeboka med det
første. Men det er ei Anna "beleiring" eg tenkjer på nå. Apostelen
Paulus skriver om den i Efeserbrevet 6:11-13. "Ta Guds fulle rustning på
slik at dere kan stå imot djevelens listige knep. For vår kamp er ikkje
mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i
dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Ta derfor Guds
fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli
stående etter å ha overvunnet alt." "Vær edru og våk", skriver apostelen
Peter i det første brevet sitt, 5:8, "deres motstander djevelen går
omkring som en brølende løve, for å finne noen å sluke. Stå ham imot,
faste i troen!" Det ser ut til at beleiring alltid har fulgt Guds folk
her i verden.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home