grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

28 mai 2018

"Sammen" og "Positiv tenkning"

"Sammen" heter et bilde som Leiv Knibestøl har tegnet for mange år siden. Eg kjøpte ei bæreveske hos han for noen år siden, med det motivet, og gav det til eit ungt ektepar som stod meg nær; ektemannen hadde nemlig fått ein tung og kronisk sjukdom og hadde derfor sterkt behov for noen å dele byrden med.

Vincent Peale har skrevet fleire gode kristen-psykiatriske bøker, som eg las i mine unge år. På ein tur innom Gjenbruk i Kvinesdal fann eg igjen denne mellom gratisbøkene: "Positiv tenkning". Peale streker under Jesu ord i Mark. 11:24, "Alt dere ber om i bønnene deres - tro at dere har fått det, og dere skal få det!", og fortsetter: Ethvert menneske har en enorm problem-løsende evne innebygget i seg, nemlig forestillingsteknikken, med Herren som stilltiende deltaker. Troen er sterkere enn frykten: "Frykten banket på døren. Troen svarte. Det var ingen der." Vi må også ta med profetordet i Jes 35:3-5: "Styrk de slappe hender, gjør de ustøe knærne sterke! Si til de urolige hjerter: Vær sterke, ikke redde. Se, deres Gud! Selv kommer han og frelser dere. Da skal blindes øyne åpnes og døves ører lukkes opp ..."