Ninive, byen og budskapet
Ninive var hovedstaden i det assyriske
verdensriket og lå ved den østlige bredden av elva Tigris i
Mesopotamia. Byen er svært gammel, grunnlagt av Nimrod (Gen 10:
8-11) kanskje ca 2500 år f.Kr. Det er vanskelig å finne en rett
tidsregning. Etter den hebraiske Bibelen var storflommen i året 1656
etter Adams skapelse, eller 2350 år f.Kr. Den greske oversettelsen
setter storflommen til ca. 2260 etter Adam, det samme sier den
jødiske historieskriveren Josefus. Flere mener at storflommen kom
ca. 3100 f. Kr. Den store Kheopspyramiden regner en var ferdigstillet
ca år 2580 f.Kr. Nimrod var sønn av Noas sønnesønn Kusj av Kams
slekt, en velkjent jeger, "sagnkonge" og hersker over
både Babel og Akkad og Assur (Mik 5:5 kaller Assur "Nimrods
land"). Koranen omtaler han ikke, men islamsk tradisjon nevner
han som "Namrud ibn Kan'an", en tyrannisk hersker som bygde
et tårn for å styrte Allah, og lot seg selv ære som gud.
Landskapet Mesopotamia mellom flodene
Eufrat og Tigris har hatt mange riker opp gjennom tidene. Det var der
Babels tårn sto (Sinearlandet) og gudsfrykten til Noah og sønnene
Sem, Kam og Jafet forsvant i slektsleddene etterpå. Det er nok litt
av bakgrunnen for at Tarah, av Sems slekt, dro ut fra Ur i Kaldea i
sør, til Harran som lå lenger nord. Der befalte Herren Abram
(Abraham), Tarahs sønn, å vandre videre til landet Kana'an: "Jeg
vil velsigne deg og gjøre navnet ditt stort. Du skal bli til
velsignelse for alle slekter på jorden." (Gen 12:1-5).
Patriarkene Abraham, Isak og Jakob levde der ca. 1800-1700 f.Kr. Det
var omlag på den tiden den kjente Hammurabi var konge i Babel, ca.
1792-1750 f. Kr.
Adad-nirari III var konge i Ninive
811-783 f.Kr, og byen hadde vakse seg stor og mektig og hovmodig. Da
var det at Herren sendte sin budbærer til byen for å refse den og
gi den muligheter til omvendelse. Det var profeten Jona ("due")
som motstrebende gikk til dette hedningefolket han sikkert fryktet,
som den eneste hedningemisjonæren i GT. Han var fra Gat-Hefer, og
hadde også kommet med et budskap frå Herren mens Jeroboam II var
konge i Israelsriket 787-747 f. Kr. (2. Kong. 14:25). Jeroboam var en
flink krigskonge, men gjorde det som ondt var i Herrens øyne.
Profeten Jonah (Yunus) er også nevnt i
Koranen (Sura 37:139-148): "Og se, Jona ble virkelig sendt for å
advare, men han flyktet på et skip, ble forkastet ved loddkasting,
slukt av en fisk, og hadde han ikke prist (Allah) hadde han blitt
værende der i buken, Vi så til ham da han var syk og fikk et tre
til å vokse over ham, og Vi sendte ham til flere enn hundre tusen,
og de trodde, derfor gav Vi dem ro for en stund."
Jesus nevner både Jona og Ninive i
Matt 12:40-42 ("Jona-tegnet"). Både kongen og folket i
Ninive, 100 000 hedninger (Jona 4:11) som ikke visste forskjell på
rett og galt, angret (midlertidig) sine synder og ble tilgitt av
Herren.
Boken om Jona inneholder ikke
profetens taler slik som de fleste profetbøkene i den gamle pakts
bøker (GT/TaNaCH), boken er beskrivelsen av et oppdrag Herren sendte
denne profeten for å utføre. Han skulle dra til storbyen Ninive og
forkynne Herrens straff over byen på grunn av folkets synder og
blodige misgjerninger. Dette forteller oss i klartekst at Guds lover,
bud og omsorg gjelder ikke bare hans eget folk, men også andre. Mens
andre profeter av og til mislikte oppdraget de fikk, og sa klart fra
om det (Moses, Jeremias), så valgte Jona ein annen utvei. Han dro
ned til havnebyen Jaffa, kom seg om bord eit Tarsus-skip som skulle
langt vest, og bort fra Herren. Gud sendte en storm for å stoppe
skipet mens den trette profeten sov under dekket.
- "Skal du ikke stå opp og kalle
på din Gud for å stoppe stormen?!"
- "Nei, jeg er ikke på talefot
med han nå og prøver å flykte fra ham."
Mannskapet fann etter hvert ut at en
eller annen Gud måtte ha noe uoppgjort med en av passasjerene eller
matrosene, og de kastet lodd om hvem det kunne være. Loddet falt på
Jona og de forlangte en forklaring av ham, hvem han var og hva folk
han tilhørte.
- "Jeg er hebreer og frykter
Herren, himmelens Gud, som har skapt både havet og det tørre
landet. - Løft meg opp og kast meg i havet, så vil det slutte å
rase. For jeg vet at det er min skyld at denne sterke stormen har
rammet dere."
Mannskapet lempet Jona på
havet, og stormen stilnet. Dette grep dem mye og de begynte å frykte
hebreernes Gud meir enn noen annen.
Herren ville ikke trekke tilbake
budskapet sitt, Jona ble slukt av et stort sjødyr eller fisk. Han
var ved bevissthet slik at han fikk rope på Herren i sin nød, og
ble berget ved at fisken spydde profeten opp på land den tredje
dagen. Vi hører sjelden at Gud bruker dyr i sine undergjerninger,
men det hender, bl.a. Bileams esel. Jona takkebønn til Herren ender
med ordene "Det jeg har lovet, vil jeg holde. Frelsen kommer fra
Herren!" (Jon 2:10). Han hadde fått oppleve det samme som
profeten Amos: "Når løven brøler, hvem blir ikke da redd? Når
Herren Gud taler, hvem blir ikke da profet?"(Am 3:8) Den samme
kallskrisen ble Jeremia til del:"Du lokket meg, Herre, og jeg
lot meg lokke. Du ble for sterk for meg, og vant. Jeg sa: Jeg vil
ikke tenke på ham. Aldri mer skal jeg tale i hans navn! Da var det
som om det brant en ild i mitt hjerte."(Jer 20:7-9).
Herren fornyet sitt budskap og
kall til Jona, som dro til den store byen med større frimodighet og
lydighet enn før. Midt i byen, kanskje på byens største torg,
forkynte han Herrens straff. Befolkningen skulle få 40 dager for å
gå i seg selv, dersom de skulle bli berget. Herren hadde bestem seg,
men var også villig til å angre sin bestemmelse dersom situasjonen
ble forandret. Dette ser vi også da Sodoma og Gomorra ble ødelagt.
Dersom det da hadde vært 10 rettferdige i byene, ville de ha blitt
spart. Vi kjenner til flere av Ninive sine guder, men ikke hvordan de
stilte seg til Herren, himmelens og jordens skaper. Jonas skikkelse
og budskap kom i alle fall med en slik tyngde at folket angret sine
levemåter og viste det ved å kle seg i sekkestrie og gå inn i en
streng faste. Til og med kong Adad-nirari gjorde det samme i håp om
at hebreerguden kanskje ville "holde tilbake sin brennende
vrede, så vi ikke går under."
Gud så at de vendte om fra sin
ondskap, og da angret han den straffen han hadde bestemt, og folket
ble berget. Siste delen av profetboken setter ikke Herrens utsending
i et gunstig lys: Det viste seg at han var meir opptatt av omsorg for
seg selv enn for folket, og ble irettesatt av Herren. Men Herren
hadde altså likevel brukt ham! Både Herrens vrede over synd, hans
anger når situasjonen forandrer seg, og hans bruk av en skrøpelig
budbærer, alt dette finner vi igjen i Herrens handling med
folkeslagene ned gjennom tidene.
Kong Sankerib (2.Kong 19:36)
gjorde byen til Assyrias hovedstad ca 700 f.Kr. Han førte også en
stor hær mot Juda, der den gudfryktige kong Hiskia regjerte 725-697
f. Kr. Ved et inngrep fra Herren ble assyrerhæren slått, Jerusalem
ble berget, og kong Sankerib flyktet tilbake til Ninive.
Assyrerkongen Sankerib regjerte 704-681
f.Kr. , kong Asarhaddon 681-669, og Kong Assuribanipal regjerte
669-626 f.Kr. Asarhaddons store bibliotek er svært kjent, med 20.000
leirtavler med kileskrift, bl.a. om skapelsen (Enuma Elish) og
Gilgamesh-eposet om syndefallet , gull og sølv og vakre ting (Nah
2:10).
Der var store palasser med flotte
relieffer av krigsbilder, løver og andre dyrebilder med vinger,
store templer for guddommene Ishtar (som den babylonske kong
Hammurabi var beskytter for) og Nebo (guden Nabu, for visdom,
skrivekunst og litteratur). En kanal på 80 km førte drikkevann inn
til byen. Bymuren hadde en lengde på omkring 12 km.
Ninive ble rasert og ødelagt
fullstendig av kongen over mederne og babylonerne, Nebopolasser, den
10.august 612 f.Kr. Dette var oppfyllelsen av profetien talt av Nahum
(3:8-11), en gang mellom No-Amons (Thebes) fall år 663 og Ninives
fall . Nahum betyr "trøsteren", fra landsbyen Elkosj,
kanskje det nåværende El-Kauze eller Kfer Nahum. Den apokryfiske
boken Tobias 14:4 sier også at Nahums profeti vil bli oppfylt. Det
var assyrerkongen Assuribanipal som hadde tatt den egyptiske byen
No-Amon, han er kalt "den store og berømte Asenappar som førte
bort folkeslag", i Esra 4:10.
Nahum var samtidig med profetene
Habakkuk og Sefanja. Den gudfryktige Josjia var konge i Judariket
639-609 (2. Kong 22), og Neko farao i Egypt 610-595 (2. Kong 23:29;
Jer 46:2)
Boken til profeten Nahum består
stort sett i domsord - som er kalt "syner" - over byen
Ninive, men sier samtidig mye om Herren: "Herren er en nidkjær
Gud, og tar hevn over motstanderne. Han er sen til vrede, hans makt
er stor, han unnlater ikke å straffe." (Nah 1:2-3). Men dette
står ikke i motsetning til "Herren er god, et vern på
nødens dag. Han tar seg av dem som søker tilflukt hos ham."(1:7).
Det ser ut som om Herren har tillatt at andre folkeslag har plaget
Juda for deres synders skyld, men "om jeg har plaget deg, Juda,
skal jeg ikke plage deg mer. For nå bryter jeg åket og tar det av
deg." (1:12-13). "For Herren gjenreiser både Jakobs
storhet og Israels storhet, fordi røverne tok rov og ødela
vinrankene deres"(2:3). Det åket som lå over Juda, var Ninive,
"den blodige byen, full av svik og full av plyndring"(3:1).
Nå skal folket si: "Ninive er ødelagt, hvem synes synd på
henne?" "Du konge av Assur, folket ditt er spredt, ingen
samler dem inn. Det er ingen helbredelse for sammenbruddet, du er
alvorlig såret. Alle som får høre om deg, klapper i hendene. For
hvem har ikke gang på gang blitt rammet av din ondskap?"(Nah
3:7,18-19).
Det står ikke direkte hvordan
Nahum ellers forholdt seg til synet og domsordene han hadde mottatt,
men sannsynligvis gjorde han det samme som profeten Habakkuk fikk
ordre om å gjøre: "Skriv synet tydelig på tavler så det blir
lett å lese!"(2:2). Det samme fikk profeten Jeremia høre
(30:2).
Profeten Sefanja, som levde på
samme til som Nahum, profeterer det samme som han: "Han løfter
hånden mot nord, han ødelegger Assur. Han gjør Ninive til
ødemark." (Sef 2:13). Men han legger til at Herrens store dag
kan bli en bitter dag også for Israels folk: "Jeg løfter
hånden mot Juda, mot alle som bor i Jerusalem. Jeg utrydder fra
dette stedet den siste rest av Baal, og avgudsprestenes navn."
(Sef 1:4).
Profeten Habakkuk, som virket på
samme tid, sier ingenting om Ninive, men hans budskap er like fullt
at "i vrede tramper du (Herre) folkeslagene ned, du drar ut for
å frelse ditt folk, for å frelse din salvede" (Hab 3:12-13).
Nebukadneser var konge i Babel 604-562
f.Kr., da Jerusalem falt i 587. Kyros var konge i Persia 559-529, da
jødene fikk reise heim etter det babylonske fangenskapet, 538. Dette
kan vi lese om i bøkene etter Esra, Nehemja og Daniel. Disse tre
bøkene hørte med til "Skriftene" i den hebraiske Bibelen. (Dette er litt av det eg studerer på i ledige stunder, Tobias Salmelid)
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home