"TRO for en tid som denne
Boken
 av Kjell J. Tveter, 2018, handler "om et kristent verdensbilde" og er 
anbefalt av mange kjente kristne personligheter. Boken vitner om stor 
lærdom og trosforsvar. Den er oversiktelige skrevet, men stoffet er ikke
 like lett for alle. Han går nemlig inn på livssyn, ideologier, 
filosofiske retninger og tenkemåter som preger vår tid og folkets 
sekulære verdensbilde, side 1-150. Et kristent verdensbilde, derimot, må
 la et bibelsk syn prege  våre meninger om skapelse, syndefall, frelse 
og gjenopprettelse.
 
  Side 153-237 handler om tro og vitenskap. Universet kan gjerne ha 
blitt til ved et Big Bang, men må uansett ha en årsak, en første 
begynnelse, en personlig bevissthet. Beste forklaring på begynnelsen er 
den jødisk-kristne Skaperen. Vitenskapen har mye kunnskap, men kan ikke 
uttale seg om Gud. Når vitenskapsmannen uttaler at det ikke finnes noen 
Gud, da baserer han det ikke på viten, men på sin egen tro, ateisme. 
Biologisk informasjon er nødvendig for liv; mikroevolusjon kan forandre 
en art, men det er ikke påvist at en ny art kan oppstå ved 
makroevolusjon. Fossiler og mutasjoner beviser heller ikke evolusjonen, 
og ikke noe mellomledd mellom ape og menneske er funnet. Neandertalere 
og Cro-Magnon-mennesker ser vi på som representanter for det moderne 
mennesket. Bevissthet, språk og etikk hører også med til menneskelivet. 
    Kristne kan ha tre ulike syn på livets opprinnelse:
 (1) 
Evolusjonismen: Gud satte i gang skapelsesprosessen, men heller ikke 
mer. Noen tror på en Gud-styrt evolusjon. Eller at Gud grep inn spesielt
 noen ganger, ved Adams skapelse, ved inkarnasjonen og ved Jesu 
oppstandelse (BioLogos).
 
 (2) Vi må faktisk velge mellom skapelse og evolusjon. 
Ungjord-kreasjonisme mener at verden ble skapt for mindre enn 10.000 år 
siden, men det nytter lite å argumentere for denne for ikke-kristne. Den
 er heller ikke av grunnleggende betydning for troen. 
  (3) Gammeljord-kreasjonisme kalles nå ofte "Intelligent Design", eller "Progressiv 
Skapelse" (Kjell Tveters syn). Å skape betyr ikke å danne av intet, men å frambringe noe nytt.
 
 Side 239-285 tar for seg Bibelens troverdighet, Guds eksistens og 
omtale i GT, det ondes problem og liberal teologi. Deretter, side 
287-307, får vi en kortfattet kristen troslære om Jesus, frelse, 
forsoning og forløsning. Boken er en forklaring og et godt forsvar for 
vår kristne tro, "for en tid som denne". Den egner seg neppe så godt for
 ungdom fordi den krever mye tankearbeid, men ville være meget bra på 
bibelskoler og forkynnerkurs. I sin omtale av boken i Vårt Land 11.juni 
skriver Per Eriksen at "utviklingslæren har ingen ting med livssyn å 
gjøre, og har ingen betydning for troen på Gud som skaper." Det viser 
bare at en kristen kan vektlegge forskjellige sider av sitt 
verdensbilde. Vi skylder Kjell J. Tveter stor takk for arbeidet med 
boken!                  Tobias Salmelid





0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home