Skapelse og/eller evolusjon
Denne
boka kom ut i 2018, forfatta av Andreas Årikstad, Jogeir Lianes og
Samuel Årikstad. Jeg kjøpte boka direkte fra Hermon forlag. I
utgangspunktet var jeg skeptisk til boka, til tross for fine
anbefalinger. Boka hadde nemlig undertittelen "Hva sier Bibelen?", og
jeg tenkte: Den sier jo ikke noe om evolusjon, utviklingen av naturen og
skapningene. Dernest mislikte jeg at forfatterne bare hadde navn, det
stod ingen ting om hvem de var, deres bakgrunn, utdanning, arbeidsfelt,
etc.
Men henimot slutten av boka ble jeg mildere stemt, selv om jeg ikke
ville gå god for alle konklusjoner og påstander og skriftord. Boka
forsøker å mistenkeliggjøre og motbevise alle funn som evolusjonistene -
ateistene - måtte sette opp mot skapelsen på seks dager for 6-7000 år
siden. Bibelens bokstavelige utsagn blir understreket sterkt, både om
skapelsen, syndefallet, slektstavler, flommen og Babels tårn. Det blir
ikke nevnt at han som skrev ned disse hendingene, var et menneske som
selv var preget av sin tid når det gjaldt språk, uttrykksmåter og
tankegang i det hele. Når det gjelder "vitenskap" er det greit at boka
skiller klart mellom empirisk vitenskap (basert på forsøk som kan
observeres, måles og etterprøves) og historisk vitenskap (antakelser og
teorier om fortiden, forsøkt underbygget av observasjoner). Boka godtar
ingen kompromissteori som skal bygge bro mellom evolusjonismen og
bibelsk skapertro. Et viktig spørsmål er hva tid døden kom inn i verden,
var det etter syndefallet, eller kunne dyr dø også tidligere? Jeg ville
tro at Rom 5:14 gjaldt bare menneskene, kanskje bare det åndelige
menneskelivet. Jordens forbannelse, Gen 3:17, gjaldt vel i sammenhengen
her først og fremst Adams tilværelse etter fallet. 2. Pet 3:3-7 kan
neppe bety at troen på en global flom er forutsetningen for troen på
Jesu gjenkomst? Boka tar med mange kunstige løsningsforsøk når ting skal
forklares, f.eks at løva har rovtenner selv om hun var vegetarianer før
storflommen. Eller at olje og gass lå fiks ferdig da Gud fullførte
skaperverket, på like linje med metaller og edelstener. Eller at istiden
kom etter storflommen, og er omtalt i Job 38:29?
Konklusjonen er klar: Når det gjelder livets opprinnelse, er det bare
to muligheter: skapelse eller spontan opprinnelse. Den amerikanske
nobelprisvinneren og ateisten Georg Wald formulerte det slik: "Spontan
opprinnelse er klart motbevist, derfor må det bli en overnaturlig
skapelse. Det kan vi imidlertid ikke akseptere av filosofiske grunner.
Derfor velger jeg å tro det umulige, at livet oppstod spontant, av ren
tilfeldighet." Salme 119:73 er viktig å merke seg, at skapertro og etikk
hører sammen. Åndskampen gjelder ikke bare i åndelige saker, den er
virksom også i vitenskaplige teorier og teser. Det handler om tro. 2.
Pet 3:3-7 viser hvordan den vitenskaplige uniformitetslære (at
naturkreftene i fortida var dei samme som i nåtida) er ulik den
bibelske kataklysmeteorien (at det har vært voldsomme naturkatastrofer
mellom de geologiske periodene). For meg blir konklusjonen at boka
anbefales som troverdig, selv om noen detaljer og forklaringer er
tvilsomme eller kunstige.
Tobias Salmelid.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home