grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

23 mars 2021

Påske er nær - vår Herre lever!

 Mandagen, i går, var Bjørg ein tur og besøkte eit kurdisk ektepar. Dei er kurdere og kona hadde nettopp fått sitt andre barn. Begge to studerer, dei er flinke. Bjørg hadde med seg appelsiner og gule lysestaker. Kvifor det? Jo, for å fortelle dei at me gjerne bruker gult som påskefarge. Dei måtte ha forklaring på det, og fortellingen som låg bak navnet på desse dagene: langfredag og påskedag. Bjørg tok seg god tid til å fortelle om dette som er sentrum i vår kristne tru.

Om kvelden då fem kvinner samlast til forening i stova vår, var eg på bedehuset der mange var samla til informasjonsmøte med tanke på å starte ei kristen barneskole her i Flekkefjord. 21 elever hadde meldt seg,  tusenvis av kroner var samla inn som månedlige bidrag til skolen. Me skal bygge den opp nett utenfor byen, på Egenes, så snart byens myndigheter gir grønt lys for dette. Det har vore mye motstand, for mange føles det som ein åndskamp. Då eg, sammen med fire andre representanter for byens menigheter, leda forsamlinga i bønn til slutt, siterte eg løftet me har fått i Jes 49:24-25 « Kan bytte tas fra en kriger, kan fanger berges fra en voldsmann? Ja, så sier Herren: Fanger skal tas fra krigeren og byttet berges. Jeg vil stride mot dem som strider mot deg, og barna dine vil jeg frelse!»

Traktaten under er utsendt av gateevangelist Gunnar Salmelid i anledning påske.