Vår samvittighet – styrt av Gud eller ”statens fellesverdier”?
Det var
mange rykter og mange meninger om Jesus både mens han levde og i årene etter
hans død. Politiske ledere, greske filosofer og jødiske lærde kom med sine
forklaringer og bortforklaringer når det gjaldt Jesus-fortellingene. Som i alle
historiske saker, var det øyevitnene som ble tillagt størst autoritet. Men for
å tilrettelegge deres vitnesbyrd for språk og tanke i det religiøse mangfoldet
i Romerrike, formulerte de kristne lederne sin tro i korte setninger ut fra
beskrivelsene i de 27 skriftene vi har fra årene ca.60 – 100 e.Kr. Den mest
kjente er ”den apostoliske trosbekjennelsen” med uttrykket ”Jeg tror på Jesus
Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre”. De som ikke kunne godta dette, ble da
stilt utenfor det kristne trossamfunnet og kalt kjettere og vranglærere, eller
liberale teologer. En liberal teolog kjente seg fri til å uttrykke sine tanker
om den kristne tro uten å være bunden til bibelordene i Det nye testamentet og
vår felles kristne bekjennelse. Dermed kunne han fornekte Jesus som Guds sønn
og la være å godta han som Herre over liv og tanker. Han ble en vranglærer som
ledet andre mennesker bort fra kristen tro og etisk veiledning. Prestene Gaute
Granlund og Knut Sand Bakken har i Agder
for et par uker siden stått fram med egne tanker i stedet for å holde
seg til Guds ord, de står dermed i fare for å lede andre vilt. Sokneprest Knut
Svenning og Kjell Sinnes kritiserer dem med rette for å sette menneskelig
fornuft over Bibelens autoritet. Det såkalte ”Stålsettutvalget” har gjort seg
skyldig i det samme ved å rettferdiggjøre tidens umoral, bl.a. homofilt samliv
og samboerskap uten det ekteskapelige løfte om
å ”elske og ære hverandre i vonde og gode dager”. Vi lever heldigvis i
et fritt land der enhver kan leve som han selv vil innenfor norske lover. Men bare
framtida vil vise hva mulighet en får til å ordne sitt eget lille samfunn uten
å føle smerten av storsamfunnets økonomiske sanksjoner og politiske
innskrenkninger av et mindretalls rett til å innrette seg etter sin
overbevisning. En kristen kan ikke leve i strid med Guds ord og samtidig kalle
seg kristen. Som kristen har han nemlig Jesus som Herre i livet sitt.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home