grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

23 desember 2018

"Da tenner moder alle lys ..."



Slik står det i julesangen " Jeg er så glad hver julekveld", Og tradisjonene våre må me jo ta hand om. Bjørg sin familie på Nedland feira julekvelden etter tur sammen med naboene, og hadde koldtbord om kvelden og risgrøt enda seinare. På Randaberg hadde svigerforeldra mine god julemiddag uten noe spesielt på julekvelden. Men hos oss - både da eg var liten og seinare - har me hatt pinnakjøtt med multekrem til dessert. Det smaker oss enda like godt som indjera og wott for ein norsk "Habasha". Kanskje lurer du litt på det juletreet Bjørg steller på bildet, det er fint, og vårt einaste denne juletida. Større tre får liggja igjen i fortida. Då eg var liten fekk eg og Tønnes vera med far til skogs og finna ei fin lita furu til juletre. Pakker var det svært lite av, men me fekk appelsiner, ingen leker som eg husker, litt klær, trur eg. Og så vart det kjøpt noen hårspenner eller hårnåler som skulle bli vår gave til mor. Mor var vant med julesanger og juletregangen heimantfrå, og me laga ring kring treet ved å bruke skjerf eller strømper å halde i mellom oss, for me var jo bare oss fire. Gjester julekvelden var ukjent for oss. Tida har gått, nye tradisjoner er komme til. Julen 2017 var me hos Lillian og Arne, i år får me besøk julekvelden av Bjørg sine folk på Nedland. Måtte det bli ei gild julehelg for oss alle, ei lang og velsigna julehøgtid. Måtte ikkje innpakningspapiret skygge for gavene, og Guds store gave til oss!
La meg også ta med dei juletankene eg skreiv i dag og sendte til avisen Agder, veit ikkje om stykket mitt kommer inn ...

Julegaven - innhold og innpakning

Vi pakker ikke inn julegavene i vanlig brunt papir eller i en velbrukt plastpose, innpakningen skal være fargerik og fin, og til glede for mottakeren. Pakken blir likevel fort åpnet, og det fine papiret havner i restavfallsdunken. Julefeiringen er en fantastisk lysfest som vi synes vi fortjener  i mørketida. God ferietid er det også for både skoleelev og arbeider. Men midt i all stasen er det som om selve kjernen blir borte: At Gud gav oss sin sønn Jesus, for at hver den som tar imot ham skal bli frelst og ikke gå fortapt. Har du fått tatt imot den gaven?Du får den ved tillitsfullt å lese om eller lytte til fortellingen om Jesus.
Et verdifullt og vakkert maleri fortjener en stilig og kostbar ramme, men får du et Munch-maleri som gave, er det upassende å være så opptatt av rammen at du glemmer hvordan bildet ser ut. Avisen Agder hadde "julenøtter" fredag før jul, 25 gode og aktuelle spørsmål om julen og tradisjonene. Men julenøttene hadde å gjøre med rammen omkring julen, om innpakningspapiret som er omkring gaven. Bare ett spørsmål omhandlet Jesus, Guds gave til oss, og der var svaret galt. Jesus var nemlig i ødemarken i 40 dager (Matt 4:2), ikke 30.
Må vi ikke være så opptatte av våre godt innpakka julegaver og vakre tradisjoner at vi glemmer Guds julegave til oss. Ha ei fortsatt god julehøytid, og la den vare lenge!