Etter alt Gud blir utsatt for av
anklager, kritikk og ignorering, kunne en kanskje tro han hadde bruk
for et godt forsvar for sine gjerninger eller mangel på gjerninger.
Han gir jo også uttrykk for at han ville sette pris på en
forsvarer når uretten mot ham tårner seg opp (Jes. 63:5). Dessuten
er det vår simple kristenplikt å være ferdige til å forsvare vår
kristne tro til enhver tid, som apostelen sier (1 Pet. 3:15).
«Kjemper Gud for Israel i Gaza?» var den litt malplasserte
overskriften jeg satte på et møtereferat her i avisen for litt
siden. Jeg tenkte faktisk at overskriften kunne få flere til å lese
stykket av ren nysgjerrighet. Men noen som leste det mislikte
overskriften sterkt, og jeg må derfor bare beklage mitt ordvalg. Jeg
har nemlig ingen grunn til å tro at Gud kjempet i Gaza, men jeg er
sikker på at han
var der – og gråt over både
palestinernes og israelernes gjerninger. Der skal det nemlig mer enn
en høytskrikende politisk lege for å kunne skjelne mellom
velgjerninger og ugjerninger.
Alle mennesker er elsket av Gud i
Kristus Jesus, budskapet gjelder alle folk. «Land, land, land, hør
Herrens ord!» sier profeten Jeremia (22:29). Men jødefolket er på
en spesiell måte utvalgt av Gud som et redskap i hans frelsesplan
for alle. Dessverre fikk Gud ikke alltid sitt folk Israel til å
vende seg til ham i fortida slik at han kunne få lege deres frafall,
det leser vi om i historiefortellingene i Bibelen. Og det får han
dem ikke til i dag heller. Men med jødene har det likevel alltid
vært noe spesielt: Noen mennesker og grupper er så veldig for
dette folket, andre så veldig imot. La oss bare ta oss i vare
når det gjelder dette gamle folket, slik at vi i våre meninger
«ikke kjemper mot Gud» (Apgj.5:39), for «her nede er Guds evige
armer» (5.Mos. 33:27), mektige til å føre hans sak når tiden er
inne. Kanskje er disse armene i virksomhet allerede i dag.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home