grápson ὃ βλέπεις γράψον εἰς βιβλίον

06 april 2020

«Vær sterk i denne tid» Svein Ellingsen 1929-2020

  • Eg vart kjent med salmedikteren og kunstneren Svein Ellingsen då eg arbeide som redaktør for Lundes Sang- og salmeleksikon i 1997. Hans liv og diktning gjorde eit sterkt inntrykk på meg. Eyvind Skeie skreiv salmedikteren biografi i 2009 og nevner spesielt at dikteren mistet son sin ved ei ulykke. Like etter kom dåpssalmen «Fylt av glede over livets under», ei av Ellingsens 150 salmer.

  • I Salmeboken finner me svært mange av salmene hans, men bare fire av dei er komme med i Sangboken. Bedehusforsamlinga kjenner lite til melodiene og derfor er hans salmer sjelden sunget. Eg skulle ønske at dei vart tekne i bruk mykje meir, særlig nr 411 og 501. Her skal eg bare minne om det første tankevekkende verset i desse salmene:

  • Gjennom denne dagens timer
  • Er det noen som vil merke
  • Om jeg følger Kristus efter
  • Eller søker egne veier,
  • Om jeg er min egen herre,
  • Eller lever som en kristen. (Nr 501)

  • Vær sterk, min sjel, i denne tid
  • Når du har tungt å bære
  • Hold ut i prøvens stund og lid
  • De døgn du går i lære.
  • En dag til slutt
  • Blir mørket brutt
  • Av lyset fra Guds fremtid. (Nr 411)

  • I Herre Krist, vårt lys på jord,
  • Møt dem som ennå ikke tror,
  • Og la dem ved din Ånd bli ført
  • Dit hvor ditt gledesbud blir hørt (Nr 45)

  • Nå tenner vi vår adventskrans,
  • Adventskrans.
  • Vi gleder oss i lysets glans,
  • Lysets glans. (Nr 616)